torsdag 7 januari 2010

Cacherundor 1 januari - 3 december 2010 (#976-979)

Årets första cachar fick bli två som jag gått bet på tidigare. Började med en promenad till Valåsen#2, och denna gången (trots snö) fann jag den på en gång. Måste kontakta min optiker snart (om jag hade någon)... Nja hoppas nästa, Saras cache, ska bli lika enkel... Det är faktiskt en fördel att gå när det är mörkt för ljuset av ficklampan gör att man ser bättre, där man tittar, än när det är dagljus. Håligheter och skrymslen blir tydligare då... Jodå cachen hittades men den låg väldigt långt in. Det kan inte vara meningen så jag la den lite närmare så även de med kortare armar kan nå den...

Den 3 januari passade jag på att ta Isola (se bild), på en ö i Delsjön, eftersom isen verkar tjock nu. Mycket riktigt gick det lätt att komma ner på isen men efter hand som jag gick såg jag att isen närmast stranden, hela vägen, var typ ljusgul. Precis som den är skör. Tittade närmare och tyckte att det ser stabilt ut men det låg vatten ovanpå... Hmmm det kommer en skrinnare mot mig och jag passar på att fråga honom om vad han tror och han menade att vattnet kommit upp på översidan men isen är tillräckligt tjock ändå så det ska inte vara några problem. Tack för det och han åkte vidare men visst slog hjärtat lite fortare när man sakta gick i djupare och djupare vatten sista två metrarna innan land. Det visade sig vara precis som mannen sagt isen är tjock ändå. men lite otäckt var det, så skulle man tillbaka och över till Moneymaker och samma visa igen vattning is men inga problem. Sedan valde jag landvägen hem.

Isola-cachen hittades förresten ganska lätt. Moneymaker däremot har jag gått bet på en gång tidigare och nu hade jag fått en extra hint av ägaren. Den hjälpte inte mycket då jag ändå fick leta i ca 20 minuter ändå innan jag hittade den och visst är likheten slående med en annan cache som vållade mig besvär i somras. Tack för dessa ändå lite besvärligare cachar som gör att man får leta lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar