torsdag 7 januari 2010

Cacherundor 4 - 5 januari (#980-987)

Så var det dags för en ny utflykt. På morgonen åkte jag till Another point of view, som jag gått bet på för ett tag sedan. Nu hade jag läst loggarna och den fanns ju kvar. Envisheten gör sig då påmind och denna cache bara måste lösas. På plats tänkte jag svepa med handen i de sprickor som fanns, som tidigare loggar beskrev, men inte hjälpte det... Nä det blev att börja på nytt och leta. Men med en ficklampa i handen går det på något sätt ofta lättare, efter en liten stund hittade jag ett "nytt" hål och där låg den. Skönt! så vidare till och den egentliga rundan mot Kåsjön eftersom där fanns ju en till cache på en ö.

Legocache togs ganska enkelt i bergen vid Allum och sedan vidare mot Prästtjärn. En lagom promenad till I Väntans Tider och där gick jag ju förbi cachen och fick vända några meter. Trodde den skulle ligga uppe på höjden men alldeles vid trappen upp fanns ett misstänkt gömställe och där var den. Inga problem med den, bara en isig men skön promenadväg.

Så vidare till Bockön, och man måste parkera en bra bit ifrån och gå igen. Det gör dock inget då vintern är som härligast just nu, kallt och vitt. Här låg isen betydligt bättre än på Delsjön. Isen var tjock och vit ända in vid stranden. Efter denna promenad fortsätter jag mot Mölnlycke och tar 1. Wendel's Prosperity utanför Wendelsbergs fhs. En liten nano som hittades på ett ganska självklart ställe och sedan vidare till Långenäs (se bild). Den låg väl placerad även för mig på dryga två meter, så jag fick ta lite fart för att nå den... Sedan tänkte jag mig ut på isen igen på Landvettersjön men den såg osäker ut och en bit ut knakar det mystiskt i isen. Säkert ingen fara men utan isdubb känner man sig liten om man är ensamsökare som jag är... Isdubb måste inköpas innan denna tas.

Så det blir att åka hemåt mot Gränsstenen som hittades busenkelt och sedan vidare till Östra Långevattnet. Den hade jag gått bet på när jag skulle ut och jogga på juldagen. Då var det snöigt och nederbörden var regn och det var/blev kallt... samtidigt kom jag fel och GPS:en slutade fungera.. hamnde mellan östra och västra långevattnet och fick en extra runda via strandkanten i djup snö m.m. till östra långevattnets grillplats. Då var jag inte längre på humör för jakt men gjorde ett fåfängt försök med iPhone-GPS:en men den hackade bara... Nu däremot gick jag rakt på den. Perfekt då vågar man sig vidare till On the Edge som var sista anhalten för dagen.

Hittade till platsen utan problem och några fotsteg i snön kunde man spåra men de hjälpte mig inge... letade och letade. Min GPS visade utanför stupet och kollade nedanför också men ingan cache.. Okey det får bli ett trevligt återbesök till våren.

1 kommentar: