lördag 29 augusti 2009

Cacherundor 19 - 27 augusti (#766-782)


Dags att summera senaste två veckornas cachehunting.

Det började med ett besök den 19 aug på föreningens sommaranläggning på Björkö och naturligtvis passade jag på att plocka några där. Först blev det "Björkö-bomben" och den cachen var enkel att lokalisera. Sedan passade jag på att gå till "Trankokeri" och den var betydligt besvärligare. Muren som cachen ska finnas i innehåller ju massor av lösa stenar och den kändes ett tag hopplös ut, men just som jag tänkte ge upp hittade jag rätt sten och med facit i hand är det lätt att säga att den borde man sett från början. Så en snabbt titt på klockan och inser att med snabba steg hinner jag med färjan... vid bilen upptäcker jag att jag glömt mina nyinköpta glasögon på muren. Bara att ge upp färjan och hämta glasögonen. Då hinner man kanske en enkel cache till? Provar med "Tomtens olycka" och den var lite lurig då man måste in i buskarna, som sticks. Men cachen hittades på plats och nästa färja hann jag med god marginal.

Den 20 aug passade jag på att passera "GKV #31 Hagakyrkan" och den nollade inte speciellt väl så jag fick gå lite fram och tillbaka innan jag bestämde mig för att utöka sökområdet och cachen hittades i enlighet med hinten.

Fredagen den 21 aug fick bli en rensning bland missade Gbg Bombcachar och började med "Gbg Cache Bomb #30", sedan "Gbg Cache Bomb #40" och till sist "Gbg Cache Bomb #70". På hemvägen plockas "GVK #15 Buråskyrkan" och "GVK #13 Skårs kyrka". Båda mycket enkla och hittades "nice and easy".

Lördagen den 22 aug besökte vi våra vänner Gunnar och Christina i Eklanda. De har önskat komma igång med skattjakt och behövde lite introduktion. Först en promenad till "Woodgate #5 - The Gate" (den hade jag redan hittat men låg nära till hands). Den hittades snabbt av min fru. Sedan fanns en multicache "Valås Ströva" i närheten och vi chansade på att ta den trots att iPhonebatteriet snart var slut.

Det blev en strapats vi sent kommer att glömma. Först var det svårt att hitta lämpliga stigar och när vi närmade oss steg 1 "grottan" var det riktigt brant. På plats letade vi i grottan för vi hade inte läst beskrivningen ordentligt, men Christina hittade steg 1 på rätt plats och vi kunde fortsatta vandring uppåt till slutgömman, där Gunnar fick äran att hitta finalcachen.

Sedan skulle vi ner och det var lättare sagt än gjort. Vi hade bara ca två-tre meter kvar när frugan olyckligt halkar och faller handlöst framlänges ner och skrapar i ansikte, armar och ben. Ett riktigt otäckt fall. Tur i oturen är att hon inte fick några allvarligare skador utan det stannade vid skrapsår och blåmärken. Ordentligt mörbultad och omskakad blev hon och trasiga byxor och blus.... Aj aj, det slutade lite trist men efter att vi fått kaffe och kaka var snart humöret uppe igen.

Den 27 aug var jag i Stockholm igen och passade på att komma två timmar tidigare för att ta några cachar. Gick mot Tegelbacken och bort mot "Lägg inte näsan i blöt". Den hittades snabbt och just som jag skulle lägga tillbaka cachen stod en tjej med en Oregon GPS i handen och det förstod jag att hon letade efter det jag hade i handen så det var bara att överlämna troféen. Jag gick vidare mot "The Royal Palace", och den var uppenbar och bara så fiffigt gömd. Snabbt vidare till "Vinprovaren #4 Vindragarna". Den hade brorsan tagit tidigare och svor över att han hamnade i fel gränd. Så på plats såg jag på kartan var den skulle vara och hinten men något sådan ställe fanns ju inte. Bäst att läsa ordentligt och då framgår ju tydligt att koorinaterna inte stämmer utan man får gå på beskrivningen, lite dåligt tycker jag men den hittades snabbt i rätt gränd.

Detta gick så snabbt att jag fick fortsätta mot Södermalm och närmast på tur var "Needs maintenance?". En lite lurig en, eftersom det krävs att man står på rätt ställe för att se den. men när man väl gjorde det var den bara, så bra.

Japp, vidare mot Mosebacke och "Katarinahissen". Den var inte svår och promenaden fortsatte västerut (se bilden "Thor Modéens trappor") till "Romans park". Där fanns en "vaktduva" som satt i grönskan och inte ville flytta sig. Såg ut som den ruvade, men det är väl inte tid för det nu? Till sist kunde cachen hittas och den var väl gömd.

Så till den sista för dagen "Ånghästen" som är en järnskylt på en ångmaskin på en mur. Tack vare bra hint var den lätt att hitta, men även denna var väl gömd.

Jaha 7 st i Stockholm hade jag inte räknat med och ändå tid kvar innan mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar